News
news top
Aug 25, 2020

In gebieden waar veel mensen een kerk bezoeken of lid zijn van een kerk waren er meer COVID19-gerelateerde ziekenhuisopnamen in de eerste corona-golf (half maart tot en met mei), Dat blijkt uit onderzoek van religiewetenschappers van de Radboud Universiteit, dat op 31 juli gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Religions.


Lees het nieuwsbericht hier.

Twitter

Working Group Events


 

Previous Working Group Events:

 


Onderwijspanel NGG werkgroep Religiewetenschappen en Onderwijs

Friday morning November 1, 2019. 9:00-10:30, University of Groningen

 

Organized by the NGG Working Group Religion Education

 

Part of the 2019 NGG Conference 'Religion and the Production of Difference'

 

 

 

De drie presentaties in dit panel laten elk op eigen wijze zien hoe zij religiewetenschappelijke kennis, bijv. middels lespakketten, gastlessen, en een website, aan leerlingen in het voortgezet onderwijs overdragen.

 

Wij nodigen in het bijzonder docenten maatschappijleer, burgerschapsvorming, geschiedenis, godsdienst en levensbeschouwing van harte uit om bij dit panel aanwezig te zijn. Na elke presentatie is er gelegenheid om met elkaar ideeën en gedachten uit te wisselen.

 

 

 

Presentaties:

 

Marjo Buitelaar en teamleden
Mekka, magischer dan Disneyland? Lespakketten voor voortgezet onderwijs (MBO, HAVO, VWO) over de hajj als betekenisvol ritueel;

 

 

Marije Verkerk
Religiewetenschap in de klas: onderzoeksproject in de bovenbouw;

 

 

Birgit Meyer en teamleden
Omstreden Zaken, website over de materiële verschijningsvormen van religie in onze leefomgeving (bovenbouw voortgezet onderwijs)

 

 

 

 

Training seminar for high school teachers: #instareligion in the classroom: on new visual languages in a diverse world

Wednesday afternoon September 25, 2018: 12:30-17h, University of Utrecht

Organized by the NGG Working Group Religion Education

Fee: €47,50 – registration at a.heijstek@uvt.nl

 

Instagram-images and new visual languages such as emojis are familiar, easily accessible and appealing to both high school students and teachers. This seminar discusses Instagram-images of #religioustattoos, hijab-emojis and other modern-day examples of images related to religion. It explores how to use these and other new images and visual languages as sources to reflect on themes such as diversity, globalization and identity. Assistant professor Méadhbh McIvor (Rijksuniversiteit Groningen) and high school teacher Joël Valk (Corderius College) will speak about examples of such images in their lectures, after which teaching methodologist Marije Verkerk and Joël Valk will explore how to use them effectively with and for high school students in two parallel workshops.

 

Please note: apart from the lecture by dr. Méadhbh McIvor, this seminar will be held in Dutch.


Het programma en verdere informatie (in het Nederlands) vindt u hier.